Falkenbergs konstskola - distansutbildning

Röster från skolan

Philip Björk Stiernström - Studerande 2014/15

Jag ville bli arkitekt. Mina utbildningsmål var tydliga när jag startade med konstutbildningen på Falkenbergs konstskola. Att kunna förbättra min förmåga att få ner en idé på papper genom att rita, teckna & måla för att kunna visa och förklara en tanke för en utomstående. Inte bara blev jag bättre på att få ner mina idéer på papper, utan jag fick det i en bredare utsträckning än vad jag hade förväntat och hoppats på.

Det unika upplägget av en distansutbildning sätter disciplinen på prov, men får du det att fungera blir vardagen mycket mer tillgänglig för dig själv. 

Idag studerar jag arkitektur i Århus, Danmark. Jag startade studierna här direkt efter mitt år på Falkenbergs konstskola och jag inser att mina erfarenheter av skolan är och har varit en hjälpande hand in i utbildningen. Jag kan omsätta mina idéer i olika former och tekniker, jag kan använda mig av begrepp och termer jag lärt mig och har haft det enklare att lägga upp ett arbetsschema anpassat för mig i förhållande till min utbildning.

 

John Ritchey - Studerande 2013-2015

Jag är evigt tacksam för erfarenheterna kring konst och den totala dekonstruktionen av fördomar jag upplevde under de två åren på distansutbildningarna.

Jag skapar därför att jag av nyfikenhet behöver och vill skapa. Har arbetat en del med ett för mig nyfunnet område, nämligen musik. Jag har samarbetat med datorer och låtit generera fram slumpmässiga melodier, tagit stycken/snuttar som låter bra och fogat ihop samt satt instrument till detta.

Jag har också fortsatt att arbeta med 3D-modeller och eftersom musik har blivit intressant har jag inkorporerat dessa två och gjort filmer, The Conductor's Birthday Requiem är ett exempel.

 

Angelika Ann Kammerer - Studerande 2014/15

Genom att Falkenbergs Konstskola undervisar på distans kunde jag, som bor i glesbyggd, vara med, vilket annars inte hade varit möjligt. Jag hade drömt om att satsa på min konst sedan många år, men livet hade haft andra planer. Dessutom satt jag fast i mitt skapande och önskade att kliva över tröskeln utan att veta hur jag skulle börja. Redan det första temat på skolan slungade mig ut på helt nya utmaningar och kreativiteten lossade direkt.

Kommunikationen med lärarna skedde via beskrivningar av idéer, mål, känslor, syftet och den skapande processen med hjälp av begrepp som jag fick lära mig för att kunna sätta fingret på saken. Det gällde inte bara "att göra" utan också att berätta, vilket hjälpte mig att förstå vad jag håller på med och varför. Det tog tid att vänja sig att prata så öppet om sitt skapande och att smälta det man fick höra om sina verk från lärarna och de andra studenterna - både på gott och ont - men så otroligt givande det var.

Genom ett år på Falkenbergs Konstskola har jag inte bara kunnat hitta tillbaka till lusten att skapa men också kommit in i en hel ny fas med nya idéer, nya tekniker och en mer öppen syn på konst över huvudtaget. Jag längtar definitivt tillbaka till denna skola och så snart jag ser möjligheten i min vardag kommer jag ansöka till andra året.

 

Anne Westerhammar - Studerande 2012

Jag tycker att dessa snart två åren har hjälpt mig att utvecklats konstnärligt. Rolig form av utbildning och kunniga lyhörda lärare. Själv tycker jag det har varit jätteroligt att jobba mot deadlines.

Härligt att verkligen få använda min kreativitet. Sedan känns det som man har utbildningen med sig jämt vilket jag bara tycker är berikande. Hitta ideer eller reflektera över saker när jag befinner mig i andra sammanhang som på jobb eller med barnen.

 

Malin Andersson - Studerande 2012

Jag går nu mitt andra år och känner verkligen att jag kommit en bit på vägen i mitt konstnärskap. Har fått en väldigt bra grund att stå på. Lärararna och deras uppgifter är verkligen inspirerande och får oss till att tänka till på flera olika plan.

Vad den har betytt för min kreativitet? - Massor! Kände mig kreativ innan jag började på utbildningen, men nu finns det inget som stoppar mig :)

 

Erika Westerback - Studerande 2012

Jag går nu mitt andra år på FK. I ett mellanår mellan ettan och tvåan, var jag alumnmedlem. Det kommer jag vara nu efter tvåan också, vill liksom inte lämna denna platsen... Båda åren har betytt väldigt mycket för mig.

Jag tycker det är en stor fördel med denna slags kommunikation och arbetssätt. Jag föredrar att arbeta ensamt och ostört, men samtidigt ha någon att prata med om vad jag gjort. Det blir också en mera koncentrerad kommunikation. Nackdelen är att man inte kan se bilder fysiskt. För mig har det varit krävande med att försöka återge, så jag rekommenderar en bra kamera.

 

Klara Johannesson - Studerande 2011

Jag går nu på en annan konstskola och trivs bra, men jag saknar mycket av den konstruktiva kritik och engagemang som jag fick från er lärare på Falkenbergs konstskola. Jag upplever att tonvikten på den nya skolan ligger på andra saker (konst i andra former), som också är kul och intressant att få ta del av, men arbetssättet på er skola och det fokus som fanns på att arbeta med just konst i form av bilder passade mig väldigt bra...

Det finns mycket som är bra med den nya skolan men vi förväntas arbeta väldigt självständigt och får lite tid med lärarna. Jag saknar de spännande och inspirerande uppgifterna vi fick på Falkenbergs konstskola och den kontinuerliga uppföljningen och samtalet kring bilderna (eller det vi gjorde). Här på nya skolan är det relativt sällan som vi samlas tillsammans och tittar på och diskuterar kring det vi gör. Just nu känner jag att mycket tid går åt till att fundera över vad jag ska göra och det jag gör får jag inte så mycket konstruktiv kritik på.

 

Malin Lilja - Studerande 2009

Jag tycker att det här sättet att studera konst ger något alldeles extra. Det känns som att man måste reflektera mer över sitt arbete för att sedan kunna skriva om det. Det är otroligt nyttigt och väldigt roligt tycker jag!

 

Andreas Gustavsson - Studerande 2009

Det känns så himla bra, sitter bara och ler ibland när jag tänker på hur bra det blev, hur rätt jag sökte. Har flera goda vänner som går på andra konstskolor och de är inte så entusiastiska i deras samtal med mig!

Pratar ofta om fördelen vi har på FK med mina vänner som går på traditionella konstskolor. De trängs i lokaler med massa andra elever, lärarna springer omkring till var o en (ett par meningar utan reflektion o sen iväg till nästa!) De är inte alls nöjda och skolorna är inte alls öppna för förändring eller kritik... vi har det bra!!!!


Erika Bernalt - Studerande 2008

Jag heter Erika och är 20 år. Jag går tvåan och har innan dess gått första året på en traditionell "fysisk" konstskola. Jag valde att söka KPN eftersom de har sin utbildning via nätet. För mig var det viktigt att få känna att jag kunde arbeta vilka tider jag ville och med så stor frihet som möjligt.

Min förhoppning inför denna terminen var att få ha egen ateljé och arbeta med uppgifterna på skolan på ett sätt så att de blir mina. Detta har gått i uppfyllelse. Det är viktigt att lyfta fram i varje konstskola, tycker jag; elevens egna konstnärskap.
Det kan tyckas krångligt att gå en konstskola via nätet. Men det är mycket enkelt. Även om man inte är något dataproffs så klarar man det här galant. Jag fick bra information innan skolan började om hur man skulle göra och sedan tog det kanske någon vecka innan man kom in i skolans system.

Det bästa med KPN tycker jag är att man verkligen hinner fundera och tänka igenom vad man vill säga, eftersom allt sker skriftligt. Detta tycker jag har gett en djupare kontakt mellan elev och lärare. Lärarna tar sig alltid mycket tid till att kommentera elevens arbete.


Lenita Andersson - Studerande 2008

Jag sökte till Falkenbergs Konstskola för att jag ville komma vidare i mitt skapande. Jag hade pluggat konst på folkhögskola tidigare men saknade mitt egna privata utrymme där. Det lät också skönt med en distansutbildning eftersom jag inte ville flytta ifrån Luleå just då. Jag hade inga förväntningar innan jag började, bara en förhoppning om att det kanske skulle kunna hjälpa mig framåt.

När jag började förstod jag snabbt att jag skulle trivas bra. Jag tycker mycket om att jobba på egen hand samtidigt som jag behöver någon sorts feedback på det jag gör för att komma vidare. Det allra bästa är klasskompisarna och att det är många olika lärare som gemensamt visar ett stort engagemang och en tro på konsten!

Jag har fått möta många sidor av mig själv. Jag har känt mig provocerad, förbannad, ledsen och väldigt nöjd... allt har tagit mig framåt. Ibland behöver jag vara öppen och stark för att ta till mig kritik och ibland stark nog att ifrågasätta den och på så sätt hitta min egen väg. Den här utbildningen är väldigt unik, jag kommer att minnas detta år som ett viktigt år i mitt liv.

 

Danuta Bäckman - Studerande 2005

Det är flera år sedan jag gick ut och jag beklagade att det bara var två år, insisterade på ett tredje och hade gärna fortsatt... Det är ett av väldigt få ställen där det går att samtala okonstlat (!) om konst.

Jag tror inte att lösningen är att isolera sig i en ateljé. Tvärtom inser jag hur fantasiskt det är att ha sådana nätverk som KPN faktiskt skapar. Med lärare spridda i och utanför Sverige, med elever både här och där, med olika kompetenser, erfarenheter och åldrar.

Det handlar om att skaffa en beredskap, med hjälp av kunskap, att möta samtiden. Att det sker via nätet är dels en grundförutsättning, tror jag. Det ger den nödvändiga möjligheten att kunna delta oberoende av tid och plats. Dessutom ger det oss en direktkontakt och viss förtrogenhet med åtminstone några av de tekniska funktionerna, som vi på ett eller annat sätt är, eller kommer att bli, påverkade av...


Susanne Lager - Studerande 2005

Tycker att undervisningen överstiger mina förväntningar, den är ju mycket mer givande än traditionell undervisning. Man kommer de andra elevernas bilder så nära och så får man ta del av lärarnas och andras kommentarer till dessa.