Falkenbergs konstskola - distansutbildning

Blogg

Vår blogg uppdateras löpande med information och exempel från utbildningarnas innehåll.

Veckans bilder

Under min vecka som gästlärare på Falkenbergs konstskola hade jag en idé att elevernas arbetsprocess skulle drivas genom att de själva gav varandra så kallade instruktioner, enligt en viss struktur för varje dag. Eleverna har arbetat parvis med att ge och få instruktioner, och alltså tolkning och utförande av någon annans instruktioner och måhända intentioner. Syftet var att uppmärksamma slumpen i interaktion med vardagen, och mindre att fokusera på det individuella gestaltandet i förhållande till en fysisk bildyta. Under veckan som varit har dessa övningar också inspirerats av Fluxus-rörelsens tankar. Resultaten av elevernas instruktionskedjor tar sig uttryck som varierade handlingar och tankespår, där vissa hunnit landa i form av konkret bildmaterial.

Zsuzsanna Larsson Gilice

Frida Häggström, elev i KPN I, skriver –

”Här kommer resultatet av onsdagen instruktioner. Jag bad min pappa att beskriva bilderna med stenarna med ett ord och det han sa var "Godis!". Så jag gick ut och skrev det på en jättestor sten.”

H har givit instruktioner till F, fast F redan har en att jobba med – ”Ta fram närmaste skönlitterära bok. Läs det första ordet på varje rad på två sidor. Måla.”

Och Fredrik Klevlands text och bild, elev i KPN I –

”Hell uniforms must try back was dude are could if superiors cool rubber put enough fighting and intergration one through satellite buddies video or information those

To time the among gonna right a looked that beds some completly bodies the gas be yet entered again heard explosive the why no liquid happen cuase did what sudden close.”

Malin Rönn, elev i KPN II, beskriver –

”Hej! Tidsförvirringen har jag stor förståelse för, trodde först själv att det var torsdag igår och måste gå och kolla innan jag skrev mitt undrande inlägg.

En alldeles för intressant uppgift du gav mig nu! Har lekt med vatten och försökt, kommer så lite bubblor, fick vara snabb i ögonen för att hinna se innan de försvann. Borde prova mineralvatten...

Här är de första studierna av bubblor, deras förhållande sinsemellan och vattnet runtom (blev distraherad av ljuset, så det kom med en del reflektioner också). Alltihop på ett kuvert från skatteverket... Återkommer med andra delen imorgon!”

Och hon funderar vidare –

”Ja, mycket intressanta instruktioner :) Har idag provat att måla vattnet mellan bubblorna, har kommit till några slutsatser. Det går inte att måla vattnet mellan bubblorna i vanligt vatten, för bubblorna tar slut innan det är målat. Med mineralvatten går det bättre, bubblorna stannar på glasets kant, men det syns inte att det bara är vattnet mellan bubblorna som är målat, utan bubblorna ser även målade ut pga. bakgrunden.”

Posted:
blog comments powered by Disqus